AFRY samarbetspartner för FoodTech-bolaget cReals satsning på hållbara livsmedel

tors, 02/05/2024 - 08:00 CEST

AFRY har vunnit uppdraget som samarbetspartner till cReal, som ska bygga en första fabrik för framtidens mat. cReal är ett svenskt livsmedelsbolag som har patenterat sin process och innovativa lösning för framställning av funktionella, havrebaserade pulveringredienser.

cReal ska inom kort bygga sin första fabrik för storskalig produktion i Bjuv, Sverige. AFRY har utsetts till samarbetspartner för leverans av all produktionsprocess, installation och idrifttagning. Det är resultatet av ett tätt samarbete, där AFRY varit delaktig från detaljprojektering till implementering.

Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket kom nyligen med förslag på nationella mål för en hälsosam och hållbar livsmedelskonsumtion. Bland annat föreslås att konsumtionen av fullkorn bör öka med 100 procent fram till år 2035 jämfört med år 2010.

─ Framtidens mat måste leverera god smak och näring som möjliggörs av hållbara och lokala råvaror, noggrant framtagna och varsamt bearbetade för att främja en hållbar framtid för en växande befolkning. cReal bygger nu den första innovativa fabriken som kan utnyttja det goda i hela havrekärnan utan avfall, och leverera ett enkelt, välsmakande och mångsidigt pulverformat som kan användas som en byggsten i olika livsmedelskategorier, säger Christian Hjortholm Steffensen, VD på cReal.

─ Vi är stolta över att ha blivit utvalda som cReals partner i detta projekt och tillsammans utveckla deras produkter för framtidens mat. Det här går helt i linje med våra ambitioner om att accelerera omställningen mot ett mer hållbart samhälle, säger Martin Öman, divisionschef för Industrial & Digital Solutions Division på AFRY.

Projektet har påbörjats och den nya anläggningen förväntas vara i drift första kvartalet 2025.

För mer information, välkommen att kontakta

Josephine Sirander, Head of Communications Industrial & Digital Solutions, AFRY
josephine.sirander@afry.com, +46 10 505 33 33