AFRY tillhandahåller projekttjänster till en guldbearbetningsanläggning i Brasilien

tors, 02/05/2024 - 12:00 CEST

Aura Minerals (Aura) har valt AFRY för att tillhandahålla ett omfattande utbud av tjänster, inklusive multidisciplinär detaljerad teknik, upphandling, byggledning (EPCM) och driftsättning för Borborema-projektets guldbearbetningsanläggning.

Aura är ett guld- och koppargruvbolag med fokus på projektutveckling och verksamhet i Nord- och Sydamerika. Borborema-projektet kommer att byggas i Auras dagbrott i Currais Novos, cirka 170 km från huvudstaden Rio Grande do Norte, och kommer att ha kapacitet att bearbeta 2 miljoner ton malm per år. Kommersiell produktion förväntas starta under tredje kvartalet 2025. Gruvan har en förväntad produktion på 748 000 uns (oz) guld under sin livstid, som uppskattas till 11 år, med möjlighet till ytterligare produktionsökningar. Det beräknade investeringsvärdet är 188 miljoner USD. Värdet på AFRYs uppdrag har inte offentliggjorts.

”Vi är stolta över att ha valts som Auras partner i detta projekt. Satsningen stärker vår globala position som ett av de 10 största ingenjörsbolagen inom gruvdrift och metallindustri", säger Fabio Bellotti da Fonseca, President AFRY Process Industries, Americas. ”Vårt nordiska arv och vår expertis inom hållbarhetskrav i gruvsektorn, i kombination med starka kompetenser inom processteknik och stark lokalkännedom, gör att vi kan leverera toppmoderna lösningar för projektet.”

Som ett ledande företag inom EPCM-projekt i Brasilien är AFRYs mision att accelerera omställningen till ett mer hållbart samhälle genom att utveckla projekt och lösningar som främjar ansvarsfulla gruvmetoder i guldproduktionskedjan.

”Genom att föreslå och implementera miljömedvetna gruvprocesser bidrar AFRY till att möta de utmaningar som är förknippade med metallproduktion, som spelar en viktig roll i flera branscher. Och samtidigt bidrar det till att minimera de negativa effekterna av produktionen", tillägger Fabio Bellotti da Fonseca.

För mer information, kontakta:

Fabio Bellotti da Fonseca, President of AFRY Process Industries Americas

e-mail: fabio.fonseca@afry.com

Marika Hahtala, Head of Business Development, Marketing and Communications, AFRY Process Industries

Mobile +358 40 823 8986

e-mail marika.hahtala@afry.com