AFRY tilldelas uppdrag för ett nytt storskaligt solkraftsprojekt på Filipinerna

mån, 08/04/2024 - 08:00 CEST

Amatera Renewable Energy Corporation har valt AFRY som ingenjörspartner för byggandet av en storskalig solcellsanläggning samt för den elektriska sammankopplingen. Anläggningen kommer tillhandahålla förnybar energi till staden Bacolod, på Filippinerna.

Amatera Renewable Energy Corporation (ARECO) är ett filippinskt företag som genomför ett solkraftsprojekt som heter Vista Alegre, en markmonterad solcellsanläggning som kommer att ligga i Bacolod, huvudstaden på ön Negros.

ARECO:s har förvärvats av B.Grimm Solar Power Inc., ett dotterbolag till B.Grimm Power, Thailands ledande energibolag som arbetar för en hållbar tillväxt i Sydostasien.

AFRY kommer att tillhandahålla tjänster för solcellsinstallationen, inklusive sammankopplingsanläggningen till transformatorstationen. AFRYs uppdrag omfattar projektledning, designgranskning och övervakning av bygg- och driftsättningsfaserna.

"Vi är glada över att kunna stödja ARECO i detta viktiga solcellsprojekt, som bidrar till Filippinernas mål för förnybar energi och till att minska utsläppen av växthusgaser. Vi ser framemot att bidra med vår erfarenhet för att skapa värde i projektet”, säger Petteri Härkki, AFRYs regionchef för Asien.

AFRY är ett av de största enginjörs- och designbolagen  inom energisektorn i Filippinerna och stödjer landets omställning till grön energi genom att förse projektägare, långivare och entreprenörer med tekniska, marknadsmässiga, miljömässiga och sociala rådgivningstjänster samt drift- och underhållsrådgivning.

Läs mer om AFRYs verksamhet i Filippinerna

I Filippinerna har AFRY varit involverat i ett brett spektrum av projekt inom energisektorn. Detta inkluderar markmonterade, flytande och takmonterade solceller, land- och havsbaserad vindkraft, batterilagring, vattenkraft, pumpkraft, biomassa och naturgaskraftverk, terminaler för flytande naturgas (LNG), LNG-to-Power, kärnkraft samt överförings- och distributionsnät. Sammantaget har AFRY framgångsrikt slutfört över 220 uppdrag inom kraftsektorn i Filippinerna och visar ett starkt engagemang för hållbara lösningar för att accelerera landets omställning till en framtid med ren energi.

För mer information, kontakta:

Petteri Härkki, Regional Director Asia, Renewable Energy and Thermal Power
petteri.harkki@afry.com