ÅF förvärvar Ingenjörsprojekt Sverige AB

Per Magnusson, Divisionschef ÅF, Division Industry, +46 70 676 64 26
Ola Boreson, Affärsområdeschef South, Division Industry +46 70 525 25 27

ÅF förvärvar Ingenjörsprojekt med drygt 60 medarbetare i Karlshamn, Växjö och Lund. Ingenjörsprojekt erbjuder tekniska konsulttjänster inom produkt- och produktionsutveckling samt projektledning till industrin.

- Ingenjörsprojekt har ett gott rykte på marknaden och deras engagerade medarbetare och långsiktiga kundrelationer passar väl in i ÅFs företagskultur. Genom förvärvet av Ingenjörsprojekt stärker ÅF samtidigt sin lokala närvaro på respektive ort, säger Per Magnusson, divisionschef Industry.

Ingenjörsprojekt bildades 1985 och har haft en stabil och lönsam tillväxt sedan dess. Utöver ett brett tjänsteutbud inom projektledning, produktutveckling och produktionsutveckling erbjuder Ingenjörsprojekt sina kunder även ett kvalificerat utbud av visualiserings- och animeringstjänster. Ingenjörsprojekts kunder finns inom branscher såsom fordon, process, telekom och konsumentprodukter.

- Tillsammans med ÅF får våra anställda bättre möjligheter att utvecklas i nya intressanta projekt och uppdrag och för våra kunder öppnas dörren till ÅFs hela tjänsteutbud, säger Joakim Hellkvist, VD på Ingenjörsprojekt.

Ingenjörsprojekt konsoliderades per 1 september 2016 och bildar ett nytt marknadsområde inom affärsområde South i Division Industry.

Corporate Communication
ÅF AB (publ)

ÅF är ett ingenjörs- och konsultföretag med uppdrag inom energi, industri och infrastruktur. Sedan 1895 har vi bidragit till våra kunders utveckling och framgång. Genom att kombinera olika teknikområden och kompetenser skapar vi lönsamma, innovativa och hållbara lösningar för en bättre framtid. Vår bas är i Europa men vår verksamhet och våra kunder finns i hela världen.

ÅF - Innovation by experience