ÅF förvärvar Xact

Per Magnusson, Divisionschef +46 706 766 426
Viktor Svensson, Informationschef  +46 70 657 20 26

ÅF förvärvar Xact, ett norskt ingenjörsföretag med cirka 90 medarbetare och förstärker sitt erbjudande till olje- och gasmarknaden

Xact Consultance AS erbjuder ingenjörstjänster till den norska olje- och gasmarknaden med fokus på top-side, subsea samt underhåll och uppgradering av utrustning och riggar för oljeutvinning.  Xacts kunder är framförallt utrustningsleverantörer och underleverantörer till prospekterings- och oljebolag.  Omkring 90 konsulter och experter är verksamma inom Xact och bolaget omsatte under 2013 ca 85 MNOK med god lönsamhet.

Norge är en prioriterad marknad för ÅF och efter förvärvet av Xact har ÅF knappt 500 medarbetare i Norge.

Grundköpeskillingen uppgår till 25 MSEK. Utöver grundköpeskillingen utgår en tilläggsköpeskilling beroende av framtida lönsamhetsutveckling i verksamheten.

ÅF AB

ÅF är ett ledande teknikkonsultföretag med kunskap som vilar på hundraårig erfarenhet. Vi erbjuder kvalificerade tjänster och lösningar för industrins processer, för infrastrukturella projekt och vid utvecklingen av produkter och IT-system. ÅF har idag 7 000 medarbetare. Vår bas finns i Europa, men vår verksamhet och våra kunder finns i hela världen.