ÅF vinner betydande infrastrukturuppdrag i Göteborg

Björn Östlund, Affärsområdeschef +46 70 207 74 70
Viktor Svensson, Informationschef +46 70 657 20 26

ÅF har, i samarbete med White arkitekter, vunnit ett av huvudkontrakten inom projekt Västlänken åt Trafikverket.

Uppdraget  "Korsvägen - Järnvägsstation"  löper över tre år och projektets värde uppskattas till cirka 75 MSEK för ÅF.

ÅF kommer att bistå Trafikverket med kompetens inom områdena geoteknik, bergteknik, trafikteknik, konstruktion, geohydrologi, MKB samt byggteknik.

Västlänken-projektet är en 8 kilometer tågtunnel under centrala Göteborg. Förutom en ny centralstation kommer två nya stationer att byggas. Syftet är främst att underlätta resandet i Göteborg och Västsverige. Västlänken ger ökad kapacitet för pendeltågstrafiken och ökad tillgänglighet till staden samt minskar sårbarheten i järnvägssystemet.

ÅF AB

ÅF är ett ledande teknikkonsultföretag med kunskap som vilar på hundraårig erfarenhet. Vi erbjuder kvalificerade tjänster och lösningar för industrins processer, för infrastrukturella projekt och vid utvecklingen av produkter och IT-system. ÅF har idag cirka 5 000 medarbetare. Vår bas finns i Europa, men vår verksamhet och våra kunder finns i hela världen.