ÅF - vinner kontrakt värt närmare 600 MSEK för nytt kärnkraftverk i Brasilien

Roberto Gerosa, Divisionschef International South+41 79 445 71 90
Eero Auranne, Divisionschef International North +358 40 3485120
Viktor Svensson, Informationschef  070-657 20 26

Den 12 januari aviserade ÅF ett avtal värt cirka 100 MSEK för konsulttjänster relaterade till byggnationen av den tredje reaktorn vid kärnkraftsanläggningen Álvaro Alberto Nuclear Power Station (CNAAA) i Angra dos Reis, tillhörande delstaten Rio de Janerio. Detta projekt, som kommer drivas från ÅF Schweiz, gäller tjänster avseende kategorin "Owners Engineering Responsibilities".

Idag kan ÅF annonsera ett nytt avtal värt närmare 600 MSEK för bland annat design, 3D-modellering och teknisk support under hela uppbyggnaden av kärnkraftverket. Projektet kommer drivas av ÅF Finland och av en betydande andel lokala underleverantörer till ÅF.

Kunden är, liksom med tidigare avtalet, Electrobrás Termonuclear S.A - Electronuclear (ETN). Ett dotterbolag till Electrobrás, som är börsnoterat, med den brasilianska staten som huvudägare.

Projektet beräknas påbörjas under det tredje kvartalet 2012 och slutföras under 2019.

ÅF vann upphandlingen främst tack vare hög kompetens och en bred referensportfölj inom den internationella kärnkraftsindustrin. ÅF har i dag världens sjätte största energikonsultverksamhet och är en av världens ledande oberoende konsulter inom kärnkraft.

ÅF AB

ÅF är ett ledande teknikkonsultföretag med kunskap som vilar på hundraårig erfarenhet. Vi erbjuder kvalificerade tjänster och lösningar för industrins processer, för infrastrukturella projekt och vid utvecklingen av produkter och IT-system. ÅF har idag drygt 4700 medarbetare. Vår bas finns i Europa, men vår verksamhet och våra kunder finns i hela världen.