ÅF - utsedd teknisk huvudkonsult för nytt kärnkraftverk i Brasilien

Roberto Gerosa, VP International Operations +41 79 445 71 90
Eero Auranne, divisionschef Energy +358 40 3485120
Viktor Svensson, Informationschef 070-657 20 26

ÅF har, via schweiziska dotterbolaget ÅF Consult Switzerland, vunnit en internationell upphandling för nybyggnationen av den tredje reaktorn vid kärnkraftsanläggningen Álvaro Alberto Nuclear Power Station (CNAAA) i Angra dos Reis, tillhörande delstaten Rio de Janerio.  Avtal väntas skrivas under Januari/Februari.

Ägare av CNAAA är Electrobrás Termonuclear S.A - Electronuclear (ETN), ett dotterbolag till Electrobrás, som är börsnoterat med den brasilianska staten som huvudägare.

Anbudet som ÅF vunnit värderas till närmare 14 miljoner Schweizerfrancs, vilket motsvarar cirka 100 MSEK.

ÅF står som vinnare i kategorin Technical Support Services - Owners Responsibilities at International Level - vilket betyder att ÅF är utsedd teknisk huvudkonsult för projektet.

ÅFs projekt förväntas påbörjas i det första kvartalet 2012 och slutföras under 2015.

ÅF vann upphandlingen främst tack vare hög kompetens och en bred referensportfölj inom den internationella kärnkraftsindustrin. ÅF är i dag världens sjätte största energikonsultverksamhet och är världens ledande oberoende konsult inom kärnkraft.

ÅF AB

ÅF är ett ledande teknikkonsultföretag med kunskap som vilar på hundraårig erfarenhet. Vi erbjuder kvalificerade tjänster och lösningar för industrins processer, för infrastrukturella projekt och vid utvecklingen av produkter och IT-system. ÅF har idag drygt 4500 medarbetare. Vår bas finns i Europa, men vår verksamhet och våra kunder finns i hela världen.