ÅF vinner betydande projekt för Boliden

Per Magnusson, Divisionschef  070-676 64 26
Viktor Svensson, Informationschef  070-657 20 26

ÅF är utsedd teknisk huvudkonsult för områdena El och Automation när Boliden AB investerar i ett nytt industriområde, anrikningsverk, underjordsanläggningar och ny infrastruktur i Garpenberg. Kontraktet är ett av de större som ÅF vunnit inom svensk gruvindustri och påbörjas omgående. ÅFs uppdrag beräknas pågå under cirka två år.

Boliden gör investeringen för att uppnå en kapacitetsökning från cirka 1,4 till 2,5 miljoner ton malm per år i Garpenberg.

"Vi är glada att ha fått förtroendet att hjälpa Boliden med denna strategiska investering. Det är ännu ett kvitto på vår mångåriga satsning inom gruvindustrin, säger Per Magnusson, divisionschef ÅF.

ÅF AB

ÅF är ett ledande teknikkonsultföretag med kunskap som vilar på hundraårig erfarenhet. Vi erbjuder kvalificerade tjänster och lösningar för industrins processer, för infrastrukturella projekt och vid utvecklingen av produkter och IT-system. ÅF har idag drygt 4500 medarbetare. Vår bas finns i Europa, men vår verksamhet och våra kunder finns i hela världen.