ÅF vinner energikontrakt i Finland

Eero Auranne, divisionschef Energy +358 40 348 5120
Viktor Svensson, Informationschef 070-657 20 26

ÅF har vunnit ett kontrakt avseende tekniska konsulttjänster för ett nytt reservkraftverksprojekt i Forssa, Finland.

Kontraktet är för ÅF värt 1,6 miljoner Euro.

Det är den finska stamnätsoperatören Fingrid som kommer att bygga ett nytt 2x120 MW gasturbinkraftverk i Forssa, Finland. Kraftverket kommer även att användas som en del av Fingrids så kallade snabbreserv, i syfte att upprätthålla stabiliteten i det nationella elsystemet vid eventuella störningssituationer.

ÅFs roll i projektet är att bistå kunden med teknisk konsultation (engineering), projektledning, upphandlings- och inköpsstöd samt byggteknisk rådgivning.

ÅF AB

ÅF är ett ledande teknikkonsultföretag med kunskap som vilar på hundraårig erfarenhet. Vi erbjuder kvalificerade tjänster och lösningar för industrins processer, för infrastrukturella projekt och vid utvecklingen av produkter och IT-system. ÅF har idag 4000 medarbetare. Vår bas finns i Europa, men vår verksamhet och våra kunder finns i hela världen.