ÅF vinner betydande energiprojekt i Lettland

Eero Auranne, Divisionchef

+358 403 485 120

Viktor Svensson, Informationschef

070-657 20 26

Det statliga lettiska energibolag Latvenergo har utsett ÅF, via division Energy, till teknisk konsult vid uppbyggnaden av ett nytt kraftvärmeverk i Riga. Kraftverket är naturgaseldat med en effekt om 420 MW och skall tas i drift i mitten av 2013.

ÅF skall i första hand ansvara för projektledning, konstruktion, drifttagning, övervakning och projektets övergripande kvalitetskontroll.

För ÅF är ordern värd ett flertal miljoner Euro.

Projektet är andra fasen av Latvenergos betydande investeringsprogram. Ett liknande kraftvärmeblock togs i drift 2009. Med detta nya block förverkligar Latvenergo strategin att modernisera landets el- och värmeproduktion, och förbättrar dess miljöprestanda samt tillförlitlighet.

"Vi är mycket nöjda att Latvenergo har anlitat ÅF som teknisk konsult. Det gäller den största infrastrukturinvesteringsprojekt i Lettland", säger Eero Auranne, chef för ÅFs division Energy.

ÅF AB

ÅF är ett ledande teknikkonsultföretag med kunskap som vilar på hundraårig erfarenhet.
Vi erbjuder kvalificerade tjänster och lösningar för industrins processer, för infrastrukturella projekt och vid utvecklingen av produkter och IT-system. Vi är även en ledande aktör inom kontroll och besiktning. ÅF har idag 4500 medarbetare. Vår bas finns i Europa, men vår verksamhet och våra kunder finns i hela världen.