ÅF vinner energikontrakt i Estland

Eero Auranne, Divisionschef +358 40 3485120
Viktor Svensson, Informationschef 070-657 20 26

ÅF har tecknat avtal med det estniska, statliga kraftbolaget Eesti Energia AS om tekniska konsulttjänster för uppbyggnaden av ett nytt (37 MW) termiskt kraftverk i staden Narva, Estland.

För ÅF är ordern värd 1,9 MEUR. ÅFs åtagande innefattar i första hand konsult- och konstruktionstjänster för kraftverkets turbinanläggning.

Kraftverket byggs vid ett oljeraffinaderi där man tillverkar olja från den estländska speciella energikälla, oljeskiffer. I raffinaderiprocessen bildas det ånga som biprodukt, vilken kan utnyttjas till generering av el. Projektet är ett exempel på ÅFs djupa processkunnande för att skapa innovativa och hållbara energilösningar.

Projektet kommer att genomföras med kompetens och resurser från ÅFs kontor i Finland, Sverige, Estland och Tjeckien.

ÅF AB

ÅF är ett ledande teknikkonsultföretag med kunskap som vilar på hundraårig erfarenhet. Vi erbjuder kvalificerade tjänster och lösningar för industrins processer, för infrastrukturella projekt och vid utvecklingen av produkter och IT-system. ÅF har idag drygt 4000 medarbetare. Vår bas finns i Europa, men vår verksamhet och våra kunder finns i hela världen.