ÅF vinner order från Holmen

Per Magnusson, Divisionschef                           070-676 64 26
Viktor Svensson, Informationschef                     070-657 20 26

ÅF har fått i uppdrag av Iggesund Paperboard (Holmen) att leverera ett kundanpassat produktionssystem, PaperLine, för rull-, ark- och magasinshanteringen vid anläggningarna i Iggesund och Strömsbruk.

PaperLine-systemet skall skall levereras under 2009 och ÅF beräknar det initiala ordervärdet till cirka 15 MSEK.

Systemet levereras med webb-gränssnitt på senaste Microsoft-teknologi och blir ett av världens mest moderna MES (Manufacturing Execution System) system.

Fokus ligger på spårbarhet i en komplex produktionskedja och produktiviteten kommer att förbättras med hjälp av modern och avancerad optimeringsteknik.

"Detta är en viktig order och bekräftar ÅFs satsning på Industriell IT där vi idag har fler än 150 experter sysselsatta", säger Per Magnusson, chef för ÅFs division Engineering.

ÅF AB

ÅF är ett ledande teknikkonsultföretag med kunskap som vilar på hundraårig erfarenhet.
Vi erbjuder kvalificerade tjänster och lösningar för industrins processer, för infrastrukturella projekt och vid utvecklingen av produkter och IT-system. Vi är även en ledande aktör inom kontroll och besiktning. ÅF har idag över 4000 medarbetare. Vår bas finns i Europa, men vår verksamhet och våra kunder finns i hela världen.