ÅF vinner omfattande provningsuppdrag på Ringhals kärnkraftverk

Jörgen Backersgård, VD ÅF-Kontroll                              070-374 17 10
Viktor Svensson, Informationschef                                  070-657 20 26

ÅF-Kontroll har fått förtroendet att ta fram utrustning och teknik för oförstörande provning av reaktortryckkärlen och anslutande rörstutsar i Ringhals 2, 3 och 4. I kontraktet ingår också att genomföra provningarna till och med år 2012.

"Detta är den största upphandlingen av reaktortankprovning som Ringhals någonsin gjort. Valet av ÅF-Kontroll har gjorts efter noggrann utvärdering, bl.a. av föreslagen provningsteknik, resurser/kompetens och förmåga att leverera" säger Björn Sjöström, chef för avd. Teknik på Ringhals.

"Vi är både stolta och glada över det förtroende Ringhals gett oss. Detta är ett av de mest prestigefyllda och intressanta provningsuppdrag man kan få inom svensk kärnkraft. Vi har därmed ytterligare stärkt vår ställning på den svenska marknaden. Vi står väl rustade för uppdraget. Vi kommer att fortsätta vår resursuppbyggnad och erbjuda dessa tjänster både i och utanför Sverige , säger Jörgen Backersgård, VD för ÅF-Kontroll AB.

Ringhals producerar en femtedel av all el som används i Sverige. Ringhals har fyra reaktorer och ligger på Västkusten cirka sex mil söder om Göteborg i Varbergs kommun.

ÅF AB

ÅF är ett ledande teknikkonsultföretag med kunskap som vilar på hundraårig erfarenhet.
Vi erbjuder kvalificerade tjänster och lösningar för industrins processer, för infrastrukturella projekt och vid utvecklingen av produkter och IT-system. Vi är även en ledande aktör inom kontroll och besiktning. ÅF har idag 4000 medarbetare. Vår bas finns i Europa, men vår verksamhet och våra kunder finns i hela världen.