ÅF förvärvar Ericssons designcenter i Lysekil

ÅF förvärvar Ericssons designcenter i Lysekil, med 21 medarbetare, som i första hand arbetar med radiorelaterad systemutveckling och programvaruutveckling för WCDMA (3G) och GSM.

Målet är att stärka ÅFs position som ledande konsultaktör inom radio och radiorelaterad systemutveckling och möjliggöra fler och bredare uppdragsåtagande inom området samt att ytterligare förstärka relationen med Ericsson som kund.

"Detta är ett led i vår strategiska satsning på inbyggda system och radioutveckling", säger Johan Olsson, divisionschef ÅF-System.

ÅF-System har tidigare gjort framgångsrika övertaganden av högteknologiska teknikverksamheter från exempelvis Siemens.

ÅF-System är en av Sveriges ledande konsulter inom telekomområdet med kompetens inom hårdvara, mjukvara och mekanik. Målsättningen är att fortsätta rekrytera de bästa medarbetarna och utveckla de bästa konsulterna på marknaden.

ÅF är ett ledande teknikkonsultföretag. Vi erbjuder kvalificerade tjänster och lösningar för industrins processer, för infrastrukturella projekt och i utvecklingen av produkter och IT-system. Vi utför också kontroll och besiktning. Vårt ingenjörskunnande vilar på hundraårig erfarenhet och sakkunskap inom många branscher. ÅFs närmare 2 700 medarbetare arbetar på ett femtiotal kontor i Sverige och i ett tiotal andra europeiska länder.