ÅF-Kontroll förvärvar besiktningsverksamhet från Force

ÅF-Kontroll övertar från och med den 1 oktober lyftbesiktningsverksamheten inom Force Technology Sweden AB.

Förvärvet förstärker ÅF med 15 medarbetare stationerade i Sundsvall, Stockholm, Västerås, Karlstad, Göteborg och i Jönköping. I förvärvet ingår samtliga gällande avtal och kontakt, motsvarande uppdrag för cirka 12 MSEK per år.

"Genom förvärvet stärker ÅF-Kontroll ställningen på lyftområdet och tar ett nytt steg mot målet om att bli marknadsledande inom teknisk kontroll i Sverige", säger Jörgen Backersgård, VD ÅF-Kontroll.

ÅF-Kontrolls, ett helägt dotterbolag till ÅF, med 230 medarbetare och 22 kontor i Sverige, erbjuder tjänster inom besiktning, provning, beräkning, certifiering samt utbildning. Mycket av arbetet kretsar kring att säkerställa en säker arbetsmiljö och driftsäkerhet hos kund. Verksamheten täcker många områden, allt från besiktning av kärnkraftverk till kontroll av åkattraktioner på Gröna Lund och Liseberg.

ÅF är ett ledande teknikkonsultföretag. Vi erbjuder kvalificerade tjänster och lösningar för industrins processer, för infrastrukturella projekt och i utvecklingen av produkter och IT-system. Vi utför också kontroll och besiktning. <!-- hugin-supplied --><br> Vårt ingenjörskunnande vilar på hundraårig erfarenhet och sakkunskap inom många branscher. ÅFs 2 700 medarbetare arbetar på ett femtiotal kontor i Sverige och i ett tiotal andra europeiska länder.