ÅF förvärvar SwedeRail

ÅF-Infrateknik gör en viktig inbrytning i den internationella järnvägssektorn och förvärvar SwedeRail av SJ, Green Cargo och EuroMaint. SwedeRail bildades 1981 som en oberoende och internationell rådgivare för att skapa effektiva, säkra, störningsfria och miljöanpassade spårbundna transportlösningar.

SwedeRail har avtal med finansieringsinstitut och biståndsorgan, exempelvis Sida, och har utfört uppdrag i Asien, Afrika, Europa och USA.

SwedeRail har 11 anställda, och beräknas omsätta 26 MSEK under 2003, och har ett flertal etablerade samarbetspartners.

"Förvärvet innebär att ÅF stärker ställningen som en av landets ledande rådgivare inom järnvägssektorn", säger Åke Rosenius, VD ÅF-Infrateknik.

"Vi är glada att se ÅF som ägare till SwedeRail. SwedeRail har under drygt 20 år förmedlat svensk järnvägskompetens i olika delar av världen. I den omställning av järnvägsmarknaden som pågår är vi särskilt nöjda att just ÅF satsar på att utveckla kompetensen ytterligare", säger Lennart Sparring, ordförande SwedeRail.

För mer information: <!-- hugin-supplied --><br> Åke Rosenius VD ÅF-Infrateknik <!-- hugin-supplied --><br> 08-657 14 80/ 070-827 91 30 <!-- hugin-supplied --><br> <!-- hugin-supplied --><br> Lennart Sparring ordförande SwedeRail <!-- hugin-supplied --><br> 08-762 24 60/ 070-762 24 60 <!-- hugin-supplied --><br> <!-- hugin-supplied --><br> Informationschef Viktor Svensson <!-- hugin-supplied --><br> 08-657 12 01/ 070-657 20 26