ÅF kontrollerar nya sodapannan för Värö Bruk

Värö Bruk bygger en ny sk sodapanna, som utgör väsentlig del av massafabrikens produktionssystem. ÅF har, tillsammans med sin finska samarbetspartner Polartest OY, erhållit all kontroll i samband med konstruktion, tillverkning och montage.

Kontrollen skall ske enligt EU´s nya Tryckkärlsdirektiv. ÅF är "Notified Body" enligt detta direktiv och är därmed kvalificerad att utföra kontrollen. Leverantör och totalentreprenör för sodapannan blir finska Andritz-Ahlstrom. Uppdragsgivare är Andritz-Ahlstrom. Ordern, som uppgår till ca 2 miljoner kronor, har erhållits i konkurrens med såväl svenska som utländska kontrollorgan .
Värö Bruk ingår i Södra Cell AB, som är Europas största tillverkare av blekt sulfatmassa. Bruket ligger på Väröhalvön, två mil utanför Varberg. Produktionskapaciteten för bruket är 350 000 ton blekt pappersmassa av barrved per år. Massan är totalt klorfri och används till högklassigt skriv- och tryckpapper.

AB ÅNGPANNEFÖRENINGEN

För mer information: <br>Dotterbolagschef Ilmar Stöckel 08 657 11 60 <br>Regionchef Christer Sjökvist 08 657 10 86 <br>Informationschef Kaj Sandart 08-657 11 85 <br>AB Ångpanneföreningen