ÅF får uppdrag i Hallsta

ÅF huvudkonsult för massaförsörjning till ny pappersmaskin i Hallsta
Hallsta Pappersbruk, ägt av Holmen Paper, har valt ÅF som huvudkonsult för massaförsörjningen till en ny pappersmaskin (PM11) . ÅFs uppdrag omfattar projektledning, administration samt projektering av process, mekaniska konstruktioner, rör, ventilation, el, instrumentering och styrsystem.

Holmens styrelse har beslutat att investera 1.850 Mkr i Hallsta Pappersbruk. Målet med investeringen är en ny, modern enhet för utökad och kvalitetsutvecklad produktion av högljust papper, s.k. MF Journalpapper. Projektet omfattar utbyte av befintlig PM11 samt volym- och kvalitetsgradering av massaförsörjningen.

ÅF är Sveriges ledande industrikonsultföretag med omfattande industri- och IT-konsultverksamhet i Sverige och ett flertal andra länder. ÅF har 2.300 konsulter, varav 600 arbetar för skogsindustrin. Omsättningen närmar sig 2 miljarder kr per år.

Holmen Paper i Holmenkoncernen är en av Europas ledande tillverkare av trähaltigt tryckpapper med pappersbruk i Norrköping, Hallstavik, Vargön och Madrid. Produktionskapaciteten uppgår till 1,7 miljoner ton per år. Omsättningen är cirka 8 miljarder kronor.

AB ÅNGPANNEFÖRENINGEN

För mer information: <br>Dotterbolagschef Mats Junghem 08-657 12 11 <br>Informationschef Kaj Sandart <br>AB Ångpanneföreningen <br>08-657 11 85 <br>