ÅF föreslår konvertibelemission till de anställda

Styrelsen i AB Ångpanneföreningen(publ) har beslutat att föreslå ordinarie bolagsstämma den 11 maj 2000 att, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, emittera ett konvertibelt förlagslån att tecknas av medarbetarna inom koncernen i Sverige.

De föreslagna huvudsakliga villkoren för emissionen är som följer:

- Lånet uppgår till högst 175 miljoner kronor och löper från den 6 juli 2000 till och med den 20 juni 2005. Lånet kan konverteras till aktier av serie B från och med den 21 januari 2004 till och med den 20 maj 2005. Lånet löper med en årlig ränta om 12 månaders STIBOR med avdrag för 2,70 procentenheter.
- Teckning kan ske under perioden 17 till 30 maj 2000 och likviddag är den 6 juli 2000.
- Medarbetarna har rätt att teckna för högst 1.000.000 kronor. Samtliga är vid rådande marknadsförhållanden garanterade att få teckna för cirka 50.000 kronor.
- Konverteringskursen fastställs till cirka 118 % av den genomsnittliga börskursen på aktien i Ångpanneföreningen under perioden 17 till 23 maj 2000. Utspädningseffekten beräknas till maximalt 10 procent av aktiekapitalet och cirka 6,5 procent av rösterna. Som värderingsinstitut anlitas Handelsbanken Markets.

AB ÅNGPANNEFÖRENINGEN