ÅF förvärvar 25% av danskt IT-bolag

Pressmeddelande Nr 9 /1999
ÅF etablerar sig på den danska konsultmarknaden.
Förvärvar 25 procent av elteknik och IT-företaget Hansen & Henneberg

ÅF förvärvar 25 procent av det danska tekniska konsultföretaget Hansen & Henneberg, som etablerades 1957. Säljare är bolagets nuvarande tre delägare, som kvarstår i bolaget på ledande positioner. ÅF har en option att under 2001 köpa ytterligare 24 procent av bola-get. Hansen & Henneberg har nära 60 medarbetare på företagets kontor i Köpenhamn. Företaget är ett av Danmarks ledande konsultföretag inom områdena elteknik, belysningssystem, trafikstyrning och informationsteknologi. ÅF har inom området el- och instrument 700 medarbetare och Hansen & Henneberg kompletterar och förstärker med sin kompetens teknikområdet. Bland annat har Hansen & Henneberg haft uppdrag vid utformningen av elförsörjning och instrumentering av Stora Bält- och Öresundsbroförbindelserna, Köpenhamns flygplats samt Kungliga Biblioteket i Köpenhamn.

ÅF har i dag 250 tekniska konsulter i Skåneregionen och genom förvärvet av en aktiepost i Hansen & Henneberg etableras ÅF med drygt 300 konsulter i Öresundsregionen.

För mer information <br>Gunnar Grönkvist, VD, <br>Kaj Sandart, informationschef, <br>AB Ångpanneföreningen, 08-657 10 00 <br>kaj.sandart@afk.af.se