ÅF förvärvar IT-företag i Sydsverige

Cresita utför kvalificerade tekniska konsulttjänster med hög IT-andel. Verksamheten startade för 20 år sedan. Leif Bosson är ägare och VD för företaget, som har en omsättning av 50 mkr per år. Cresita har en mycket stark marknadsposition när det gäller kärnkraftsindustrin. Andra kunder finns även inom kemi-, verkstads- och läkemedelsindustrin samt energisektorn.

Mats Lundström, VD för ÅF-Energikonsult Syd framhåller som motiv för affären att ÅFs andel av marknaden för högkvalificerade konsulttjänster inom kärnkrafts- och processindustrin växer kraftfullt genom den kompetens och de uppdragsgivare som tillförs. Antalet ÅF-konsulter i Sydsverige ökar med 30 procent. Samtidigt får Cresitas kunder tillgång till ÅFs resurser med över 2000 medarbetare i Europa.

Cresita har spetskompetens inom områdena projektledning, datorberäkning (FEM-beräkningar, normstyrda beräkningar, strömningsberäkningar/CFD-analyser) samt konstruktion (rörledningar, tryckkärl, värmeväxlare). Vidare genomförs uppdrag inom områdena simulering, robotteknik och Virtual Reality.

Förvärvet innebär att ÅF-Cresita blir ett dotterbolag till ÅF-Energikonsult Syd. Leif Bosson kommer att kvarstå som VD.

För mer information <br>Mats Lundström, VD ÅF-Energikonsult Syd <br>070-681 43 36, 040-37 50 00 <br>Kaj Sandart, Informationschef AB Ångpanneföreningen <br>08-657 11 85 <br>info@afk.af.se <br>