ÅF-Rateko säljer sin verkstadsrörelse till EWS Teknik AB

EWS Teknik AB förvärvar ÅF-Ratekos verkstadsrörelse vid årsskiftet 1998/99.
Överlåtelsen innebär att all ÅF-Ratekos verksamhet rörande skärande bearbetning/tillverkning inklusive produkten RAKO-spännaren övergår till EWS Teknik AB.

För ÅF-Ratekos del är överlåtelsen ett led i att hårdare fokusera på kärnverk-samheten, d.v.s. att bedriva konsulting inom området produktionsutrustningar samt att konstruera och bygga kundanpassade specialmaskiner till svensk industri, baserat på specialkompetenser inom produktionsteknik, el/mekanik samt datorbaserade styrsystem.

EWS Teknik AB kommer i och med förvärvet att stärka och vidareutveckla sin tillverkningskapacitet. Med närmare 20-talet anställda medarbetare blir man det största företaget i Stockholmsregionen för tillverkning av prototyper, samt komponenter för maskiner och verktyg. Man avser vidare att långsiktigt vidareutveckla och producera RAKO-spännaren, som i dag marknadsförs i hela Europa samt Nordamerika.

I och med överlåtelsen inleder parterna ett fördjupat samarbete. ÅF-Rateko avser att nyttja EWS Teknik som sin huvudleverantör för tillverkning.

För ytterligare information <br> <br>Hans Gransell, VD ÅF-Rateko AB tel. 08-682 62 33 <br>e-post: hans.gransell@rat.af.se <br>Kaj Sandart, Infochef AB Ångpanneföreningen tel. 08-657 11 85 <br>e-post ksa@afk.af.se <br>Lennart Söderqvist, EWS Teknik AB tel. 08-771 12 10 <br>e-post: ews.lennart@alfa.telenordia.se <br>