ÅF utvidgar verksamheten i Polen

ÅF utnyttjar en option att förvärva 47 procent av konsultföretaget ÅF-Proinstall Ltd i Warszawa. Bolaget bildades 1997 som ett joint-venture mellan ÅF och ägarna till det polska företaget Proinstall. Företaget förfogar över ett 15-tal konsulter varav 6 är fast anställda och övriga arbetar som underkonsulter. Företaget är verksamt inom affärsområdet Energi, Miljö&Process, främst för polska fjärrvärmeföretag. Bland övriga kunder kan nämnas ABB, Perstorp och PreemPetroleum.

ÅF bedriver även genom det helägda polska dotterbolaget ISO-SMG Polen en verksamhet inom Utbildning och Management, Denna verksamhet har fyra fast anställda medarbetare i Warszawa men använder därtill ett 30-tal underkonsulter. Uppdragen omfattar utbildning av högre chefer och mellanchefer samt organisationsutveckling för kunder med expanderande verksamhet i Östeuropa, främst Polen, Ryssland, Tjeckien och Ungern. Exempel på kunder är ABB, Adtranz, Kraft Jacob Suchard, GlaxoWellcome, Legrand, Gullfiber och Swedwood.

För mer information <br> <br>Mats Lundström, VD, ÅF-Energikonsult Syd, 040-37 50 00, 070-681 43 36 <br>Åke Sahlin, VD, ÅF-Swedish Management Group, 08-657 10 00 <br>Kaj Sandart, informationschef, AB Ångpanneföreningen 08-657 10 00 <br>