Slutsats i studie av ÅF: -- Mörka moln på den europeiska himlen för bestruket träfritt papper

ÅFs dotterbolag ÅF-IPK har slutfört en multi-client studie som tar upp efterfrågan och tillgång på bestruket träfritt papper (CWF) i Europa. En speciell tyngdpunkt i studien har lagts på analys av relevanta faktorer ur konkurrenskraftssynpunkt. Studien omfattar även analyser av kostnadsstrukturen hos nyckelproducenter av CWF-papper, bedömning av värdekedjor samt verktyg för att bedöma olika producenters framtida konkurrenssituation. Import och export av CWF-papper finns också beskrivet i studien. En av slutsatserna från studien är att det finns många mörka moln på den europeiska himlen för bestruket träfritt papper.

Multi-client studien omfattar en beskrivning av utvecklingen för CWF-papper i Europa mellan 1987 och 1997 samt en bedömning av situationen i fram till 2005. Antalet bruk som ingår i studien är 34 vilka tillhör 17 större koncerner. Den totala CWF-produktionen för dessa bruk är 7,8 millioner ton, dvs. ca. 82% av den total CWF-kapaciteten i Europa.

Studiens titel är `Competitiveness Studies on Pulp and Paper - Coated Woodfree Paper in Western Europe in 1987-2005`.

Informationschef Kaj Sandart
AB Ångpanneföreningen 08-657 11 85