ÅF FÖRVÄRVAR ELEKTRONIKFÖRETAG

ÅF-Rateko stärker sin position på marknaden som leverantör av kundanpassade specialmaskiner och produktionsutrustningar genom förvärv av P-electronic.

P-electronic utvecklar och tillverkar nyckelfärdiga anläggningar med tyngdpunkt på automatiska mät- och styrsystem. Företaget som har ett 10-tal anställda omsatte 1997
8 miljoner kr. P-electronics stora kunder är Volvo, Scania, SAAB och Atlas Copco Controls. ÅF-Rateko som är ett dotterbolag till ÅF-Industriteknik, har sin styrka inom mekanisk konstruktion och arbetar huvudsakligen inom områdena konstruktion och tillverkning av kundanpassade produktionsutrustningar samt utveckling och leverans av specialmaskiner. Förvärvet stärker och kompletterar de båda verksamheterna, vilket ytterligare förbättrar möjligheterna till kompletta systemleveranser med resurser för utveckling, konstruktion, programmering, tillverkning, montage och intrimning inom samma företag.

P-electronic kommer att ingå som en avdelning i ÅF-Rateko och flyttar under våren in i ÅF-Ratekos lokaler i Tyresö.

AB ÅNGPANNEFÖRENINGEN

Hans Gransell, VD ÅF-Rateko