Norskt infrastrukturuppdrag till ÅF

VD Sören Lundström, ÅF-Infrateknik AB
Informationschef Kaj Sandart, AB Ångpanneföreningen

1996-08-28

Ångpanneföreningens dotterbolag ÅF-Infrateknik har tillsammans med Reinertsen Engineering och Tyrens Infrakonsult erhållit ett stort uppdrag för Norske Statsbaner(NSB). Projektet avser upprustning och modernisering av Skien järnvägsstation i södra Norge, ungefär 15 mil söder om Oslo.

För ÅF-Infrateknik avser uppdraget projektering av el-, signal- och teleinstallationer. Omfattningen motsvarar för ÅF-Infrateknik ungefär 6000 arbetstimmar. Även Ångpanneföreningens nyförvärvade norska intressebolag -- Nielsen&Borge-- kommer att engageras. Hela projektet är kostnadsberäknat till 230 miljoner NOK.

Upprustningen av Skiens station är ett projekt inom NSBs stora omställningsprogram "Effekt 600", som syftar till att förbättra NSBs årsresultat med 600 miljoner norska kronor. Den samlade omställningskostnaden för hela projektet Effekt 600 bedöms uppgå till väl över 1 miljard norska kronor. AB ÅNGPANNEFÖRENINGEN

.se/aktie/">BÖRS | FÖRETAG | INDIKATORER | DIVERSE